10 zasad zdrowego odżywiania, które przydadzą Ci się w życiu

10 zasad zdrowego odżywiania

 

To zbiór moich praktyk i informacji, które zdobywałem przez ostatnie kilka lat. Część z nich pochodzi z literatury kulinarnej, ale większość metod opracowałem sam i przetestowałem na własnej skórze. Każdy organizm jest inny, dlatego jeśli nie chcesz, nie musisz stosować wszystkich 10 zasad zdrowego odżywiania. Jeśli jednak zastosujesz choć kilka z nich, z pewnością poczujesz poprawę jakości życia.

 

Nie objadaj się

To podstawowa z 10 zasad zdrowego odżywiania – nie objadanie się. Jak sobie poradzić z takim problemem ? Najlepiej zacząć już od początku posiłku, nie nakładając sobie zbyt dużej porcji. To częsty błąd wielu osób – nakładają na talerz zbyt wiele, a następnie czują, że muszą zjeść wszystko, co na nim jest. Gdy jesteśmy już w trakcie jedzenia, trudniej nam o kontrolę, dlatego nałożenie mniejszej porcji jest świetną metodą – dwa razy się zastanowimy, zanim sięgniemy po dokładkę.

Odczekaj 30 minut

To punkt, który jest mocno połączony z poprzednim. Mało osób o tym wie, ale nasz mózg dostaje sygnał z żołądka o tym, że jest już on pełny, dopiero po 30 do 60 minutach od momentu zjedzenia posiłku! W takim wypadku nic dziwnego, że większość ludzi w czasie obiadu czuje, że nie jest jeszcze do końca syta i je o wiele więcej, niż w rzeczywistości potrzebuje. By temu zaradzić, wystarczy zjeść obiad w rozsądnych ilościach, po czym koniecznie odejść od stołu i odczekać 30 minut. Po tym czasie najprawdopodobniej nie będziemy już odczuwać głodu nawet przez kilka godzin.

jedz o regularnych porach

Spożywanie regularnych posiłków o stałych porach jest dla wielu osób trudnym zadaniem. Głównym powodem tego jest tryb życia, jaki prowadzimy. Jedzenie o stałych porach znacznie ułatwi nam kontrolowanie tego, co jemy i ograniczy szanse na podjadanie między posiłkami. Najlepiej wyznaczyć sobie stałe godziny na zjedzenie czegoś. U mnie są to 8, 11, 13, 16 oraz 19. A jak jest u Ciebie ?

Nie popijaj posiłków

Być może to jeden z tych nawyków, z których ciężko nam będzie od razu zrezygnować. Większość osób jest przyzwyczajona do popijania posiłków i nie wyobraża sobie na przykład obiadu bez szklanki wody, czy soku. Warto jednak wiedzieć, że popijanie w czasie posiłku zaburza trawienie i rozrzedza soki żołądkowe. Ponadto, nie dość, że musimy strawić jedzenie, to jeszcze dodatkowy płyn, który wlewamy w siebie zazwyczaj szklankami. Najlepiej jest pić wodę 30 minut przed posiłkiem, bo wtedy dodatkowo zmniejszymy nasz apetyt, a po zjedzeniu obiadu spróbujmy nie pić nic przez przynajmniej dwie godziny, bo tyle czasu nasz żołądek potrzebuje na przynajmniej częściowe poradzenie sobie ze spożytym obiadem.

Jedz wartościowe śniadania

Wiele osób nie wcale nie jada śniadań, a to duży błąd. Część z nas tłumaczy się brakiem czasu na ich przygotowywanie, a przecież nie zawsze musimy jadać tak wystawnie, jak w Dynastii, czy w rodzinie Lubiczów. Wystarczy kilka wartościowych produktów na talerzu, a ich wybór ma zależeć od tego, co lubimy. Sam traktuję śniadania, jako element wprowadzający mnie w dobry nastrój, dlatego dbam, by były one smaczne, a zarazem wartościowe.

Zacznij dzień od szklanki wody

By pobudzić nasz żołądek do pracy, dobrze jest wypić szklankę wody zaraz po przebudzeniu. W czasie snu tracimy bardzo dużo płynów, dlatego powinniśmy uzupełnić je już z samego rana. Woda wypijana o poranku powinna być ciepła lub przynajmniej w temperaturze pokojowej. Jeśli chcemy, możemy dodać do niej sok z cytryny, co jeszcze bardziej usprawni nasze trawienie.

Kontroluj ilość cukru

Cukier w nadmiarze szkodzi. Długofalowo zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę i inne groźne choroby. Osłabia też naszą koncentrację i powoduje uczucie rozdrażnienia, a dodatkowo zwiększa apetyt. Jak kontrolować ilość cukru ? Najłatwiej poprzez czytanie etykiet produktów, które spożywamy. Często cukier zawierają nawet produkty, których byśmy o to nie posądzali, jak na przykład ketchup, czy gotowe dania na obiad. Sporo cukru spożywamy też w słodzonych napojach, dlatego najlepiej zastąpić je po prostu wodą.

Zrezygnuj ze słodkich napojów

To jeden z nawyków, które stosunkowo łatwo jest wprowadzić do naszego życia, a może on przynieść nam mnóstwo korzyści. W jednej szklance oranżady, czy napoju typu cola jest przeważnie aż 20 gramów, czyli 4 łyżeczki cukru! Wystarczy zastąpić słodzone napoje wodą. Taki nawyk może pomóc w zmniejszeniu ilości spożywanego cukru nawet o połowę.

Słodycze zastępuj owocami

Każdy z nas czasami ma tak zwany „napad głodu”, kiedy to czujemy, że musimy koniecznie zjeść coś słodkiego. Na szczęście, jest kilka metod na poradzenie sobie z chęcią podjadania. Pierwsza to wypicie szklanki wody i odczekanie 30 minut. Nasz żołądek się zapełni, a my przestaniemy mieć ochotę na jedzenie. Niestety, łatwiej powiedzieć, trudniej wykonać, dlatego jest też inna metoda. Zastąpienie słodyczy owocami – najlepiej niech będą to jabłka, lub pomarańcze. Banany i gruszki zawierają nieco więcej kalorii (około 100 na 100 gram) ale oczywiście również są dopuszczalne, o ile będziemy jeść je z umiarem.

Jedz dużo warzyw

Mówi się, że idealny obiad powinien składać się aż z 50% z zielonych warzyw. Są one źródłem wielu korzystnych dla nas witamin. Poza tym, warzywa pomagają także wtedy, gdy jesteśmy na diecie. Zazwyczaj zawierają bardzo niewiele kalorii, dlatego mogą być znakomitym zamiennikiem dla słodkich przekąsek. Gdy dopadnie Cię więc ochota na coś słodkiego, lepiej zjedz pomidora lub marchewkę. Będzie równie smacznie i o wiele zdrowiej!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top